Nieuwe avonturen weer - Reisverslag uit Cardiff, Verenigd Koninkrijk van Joannebangladesh - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen weer - Reisverslag uit Cardiff, Verenigd Koninkrijk van Joannebangladesh - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen weer

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg

19 Oktober 2017 | Verenigd Koninkrijk, Cardiff

Lieve lezers en lezeressen,

Het waren weer een paar indrukwekkende en leerzame weken.
Eerst zal ik wat dingen toelichten over de training die we 2 week geleden gehad hebben. Deze training duurt 5 dagen en krijgen alle non-operational medewerkers die voor of met Parc werken.

De eerste 4 dagen waren informatie en de 5e dag was een training waarbij wat zelfverdedigingstechnieken werden aangeleerd onder andere. Deze trainingsdag ga ik pas volgende maand doen, dus daar kan ik verder weinig nuttigs over vertellen.

Elke dag werden er verschillende onderwerpen behandeld. Zo heb ik bijvoorbeeld geoefend hoe je een radio hier moet bedienen. Heel ingewikkeld en ik vergat spontaan alle Engelse woorden, maar wel leuk om even een keer gedaan te hebben. Gelukkig hoeven wij daar tijdens onze stage verder niks mee.

Ook is er veel aandacht besteed aan het communiceren met gevangenen en wat juist wel en wat juist niet te doen of zeggen. We hebben geleerd over de verschillende regimes die ze hebben binnen Parc en hoe een gevangene naar een hoger regime kan gaan. Ze hebben het basic, standard en enhanced regime. Enhanced zijn in elk geval alle gevangenen die op de family unit deelnemen aan de interventies die er zijn voor hun en hun families. We hebben het verder gehad over de manieren van self-harm, de manieren van smokkelen en de plaatsen waar dingen verstopt worden. Bijzondere plekken kan ik wel vertellen. Er gaat een wereld voor me open als ik dit soort dingen allemaal hoor.

De meest interessante dag vond ik de donderdag, waar het de hele dag ging over self-harm en suicide. Heel intensief, maar wel goed om zo met elkaar over te hebben want het is een veel voorkomend onderwerp in gevangenissen en in de rest van de wereld. Ook wel bizar wat mensen hier doen om zichzelf maar pijn te doen om wat voor reden dan ook.

Na deze intensieve week kwam Simon Jan een weekendje langs. Zaterdag zijn we naar een kasteel geweest. Een heel leuk kasteel wat heel goed liet zien hoe er ooit geleefd is daar. Ook leuk om te zien op welke manier ze toen hun kamers versierdenen hoe klein de mensen geweest moeten zijn als ik zo de hoogte van de keuken zag en de lengte van de bedden. Zie de foto’s bij deze blog. Maandagochtend is hij in de bus gestapt richting Londen en nu zit hij in Australië.

Vorige week heb ik voor het eerst echt zelf gesprekken gevoerd met gevangenen. Ik ging met een vrouw die hier al heel lang werkt mee met inductions. Inductions zijn korte gesprekken die worden gevoerd met gevangenen die voor het eerst (weer) in Parc zitten. Deze gesprekjes zijn er om informatie te geven over de Parc Supporting Families Helpdesk. Deze Helpdesk heeft onder andere een telefoonlijn die families en vrienden van de gevangenen kunnen bellen als ze vragen of zorgen hebben. Er mag alleen met de families en vrienden worden gepraat als ze toestemming hebben van de gevangene, dus vandaar deze gesprekken. Ik ging dus samen met deze vrouw deze gesprekken voeren, maar zij werd gebeld toen we zaten te wachten op de volgende gevangene. Het was bijzonder ongemakkelijk om zo tegenover hem te zitten zonder iets te zeggen, dus ik gokte het erop dat ik zelf ook wel wat vragen kon stellen die op het papier stonden. Dat deed ik en dat ging prima. Daarna nog een paar gesprekken gevoerd en deze week weer.
Na deze gesprekken zou ik ’s middags bij de playarea die open is voor kinderen tijdens de bezoekuren helpen, maar er was precies 1 kind die een tekening kwam maken. Dus toen heb ik met de kinderen van andere gevangenen spelletjes gedaan.

Een tijdje geleden hebben we ook nog bij de halve marathon door Cardiff voor Barnardo’s (organisatie waarvoor we werken) als vrijwilligers gewerkt. We zagen er heel achterlijk uit met grote ballonnen en moesten de mensen die voor Barnardo’s mee renden om geld op te halen naar binnen leiden waar ze werden opgevangen met wat eten en drinken en bedankjes enzo. Het was vooral heel koud, maar ook wel leuk om even gezien te hebben.

Het Visitor Centre wil graag feedback hebben van de visitors die elke dag het Visitor Centre binnenkomen om te weten hoe ze over het bezoeken van de gevangenis denken en over het Visitor Centre en wat er verbeterd kan worden. Ceri (onze begeleidster) heeft Esmee en mij gevraagd ons hier mee bezig te houden. Om makkelijker contact te makenmet de kinderen hadden we een kleine knutselactiviteit bedacht om ondertussen te doen. Dit alles deden we afgelopen donderdag. Een foto van ons prachtige resultaat heb ik ook maar bij deze blog gedaan. Ik denk dat jullie dat graag willen zien.

Afgelopen dinsdag heb ik meegekeken bij Bliss 4 Baby's (eerder heette het Bathing Baby's). Dit is een programma waarbij vaders hun pasgeboren baby's in bad kunnen doen en tijd kunnen doorbrengen met hun partners en hun baby. Onderaan deze blog heb ik een link geplaatst van een filmpje waarin dit ook voorkomt. Ik vond het best wel ontroerend om deze gevangenen zo met hun kleine babytjes te zien en te weten dat sommige ze pas echt weer gaan zien over een paar maand/paar jaar of pas over heel veel jaar. Ik raad iedereen die dit leest aan even de korte documentaire te bekijken van onderaan deze blog, want dit geeft echt een goed beeld van wat hier gebeurt in de gevangenis en op de family unit.

Vandaag hebben we weer een bijzonder interessante conferentie gehad. We waren anderhalf uur te laat ongeveer vanwege files en daarom was er nog maar anderhalf uur over, maar die korte tijd was wel heel leuk. Het was een kleine conferentie met een stuk of 15 mensen en het ging over de Investors in Families. Parc heeft een paar jaar geleden hier een award voor gekregen ivm het werk dat ze doen met de families van de gevangenen. Zo zijn er ook verschillende scholen die goed werken hebben gedaan met hun leerlingen en families. Een paar mensen kwamen vertellen wat ze hadden gedaan en achteraf hebben we nog een tijdje met een man gepraat die allemaal dingen voor ons had om te gaan doen. Hij heeft een kantoor in de House of Commons in Londen (dat is dus heel belangrijk en bijzonder om daar een kantoor te hebben) en hij wil graag dat wij een stukje gaan schrijven wat hij vervolgens gaat publiceren in een of ander educational tijdschrift. Verder krijgen we een rondleiding door de House of Commons en de House of Lords en de Supreme Court in Londen allemaal. Bijzonder veel zin in.

Inmiddels is het ook de bedoeling dat we echt met ons onderzoek gaan beginnen, dus hopelijk daarover volgende keer meer.

Zodra ik weer wat interessants heb beleefd vertel ik jullie het.

Voor nu weer bedankt,
Joanne

Hier nog een link van een documentaire die een tijdje geleden gemaakt is over het werk wat in Parc gedaan wordt. Geeft misschien een beetje een beter beeld van wat ik hier eigenlijk doe:
https://www.youtube.com/watch?v=3tWp3e440QE


  • 21 Oktober 2017 - 16:14

    Alex:

    Leuk leuk! Klinkt heel nuttig en interessant, de stage en de werkzaamheden bij het Visitors Centre. Veel plezier weer komende tijd!

  • 23 Oktober 2017 - 22:35

    Wilja:

    Leuk om ook het filmpje even te bekijken. Dan krijg je echt een beetje een beeld bij je verhaal.

  • 24 Oktober 2017 - 11:17

    0ma:

    leuk om zo weer mee te kunnen leven prachtige foto.s

  • 24 Oktober 2017 - 13:14

    Andries:

    Weer een leuk verslag, veel succes, en we wachten in spanning het vervolg af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Cardiff

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 15154

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 31 Januari 2018

Op avontuur in Wales

22 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Februari 2014 - 15 April 2014

Bangladesh 2014

Landen bezocht: